ARCH 12/2017

Architektúra a výtvarné umenie

Architektúra a výtvarné umenie majú k sebe blízky vzťah. V mnohých momentoch sa prelínajú a vytvárajú dialóg, vzájomné väzby, v ktorých sú ukryté viaceré významy a posolstvá. Asi by bolo ťažké jednoznačne definovať tento viacvrstvový vzťah, jedno je však isté, že výtvarné umenie architektúru zjemňuje, zmäkčuje, humanizuje a oslobodzuje ju od technokratického základu. Na druhej strane architektúra ponúka výtvarnému umeniu priestor na sebarealizáciu, rámcuje jeho zobrazenie a vyjadrovacie prostriedky. Sú však situácie, keď sa výtvarné umenie stáva priamym, niekedy až dominantným aktérom architektonických objektov. V poslednom tohoročnom číslesme tak trochu vybočili z nášho zaužívaného obsahového rámca a pokúsili sme sa načrieť do hore uvedenej témy. Pre našich výtvarných umelcov sa spája s tematizovanými zákazkami, ktoré ich na prvý pohľad možno odpútavajú od voľnej tvorby, ale na druhej strane sa im takýmto spôsobom otvárajú dvere do verejných priestorov, parkov či námestí. Verejné zákazkové výtvarné umenie je však disciplína, ktorá potrebuje koncepciu, odbornú prípravu i manažment. Bohužiaľ, v tomto smere sa u nás nič také nedeje a aktuálne realizované diela vznikajú na základe iniciatívy angažovaných jednotlivcov. Napriek tomu zaznamenávame kvalitné výtvarné priestorové intervencie (tvorba M. Lukáča, M. Lettricha, A. Haasa, V. Bojňanského), ktoré si zaslúžia pozornosť a predovšetkým ďalšiu podporu – tak, aby si výtvarné umenie našlo pevnejšie miesto v súčasnom architektonickom priestore. Public art už nemusí niesť punc ideologicky orientovaného výtvarného postoja, naopak môže prezentovať súčasné moderné výtvarné štýly a zušľachťovať tak priestory i duše ľudí, ktorí ich užívajú. Na záver mi dovoľte poďakovať všetkým verným pisateľom, fotografom, architektom i tým, ktorí nás finančne podporujete už 22 rokov! Zároveň vám v mene celej redakcie želám pokojné Vianoce a nastávajúci rok 2018 plný pozitívnych architektonických zážitkov!

Andrea Bacová

Stiahnuť zobrazené číslo Objednať zobrazené číslo Objednať predplatné
Pre stiahnutie zobrazeného čísla sa musíte prihlásiť
  • Fontána pre Bratislavskú vodárenskú spoločnosť, fontána - brodisko pre Vodárenské múzeum, domové znamenie Kávové zrná, signálna plastika Jeden za troch, traja za jedného, Bratislava


    Autor(i): Martin Lettrich
    Fotografie: Matej Kováč
    Recenzia: Ivan Petelen
  • Pamätník Imra Weinera-Kráľa, Považská Bystrica; Dialóg, La Haye-du-Poits, Francúzsko


    Autor(i): Milan Lukáč
    Fotografie: Anton Fiala; archív autora
    Recenzia: Xénia Lettrichová
  • Brána sv. Petra a Pavla, Pitná fontánka, Slnečný prsteň, Bratislava-Záhorská Bystrica


    Autor(i): Viťo Bojňanský
    Fotografie: Matej Kováč
    Recenzia: Petra Brštiaková
  • Pixel parasite, Pulsation, Simulation of Water, Site specific for Galéria Nedbalka, Resonance of sound, Bratislava


    Autor(i): Ašot Haas
    Fotografie: archív autora; Julo Nagy
    Recenzia: Renata Rehorovská
  • Obnova časti Námestia slobody, Prievidza


    Autor(i): Marian Trcka, Branislav Lackovič, Jaroslav Tarajčák
    Fotografie: txt architekti
    Recenzia: Martin Somora
  • Degustačný bar a špecializovaná predajňa R. JELÍNEK, Starý Smokovec


    Autor(i): Jan Konečný
    Fotografie: Martin Zemánek
    Recenzia: Tomáš Bujna
  • Sochárstvo a dizajn v architektúre na Slovensku 1945 - 1989


    Autor(i):
    Recenzia: Sabina Jankovičová
  • Socha vo verejnom priestore


    Autor(i):
    Recenzia: Roman Popelár
  • Jozef Jankovič v architektúre


    Autor(i):
    Recenzia: Ivan Gürtler
  • Ceny SAS za rok 2017 udelené


    Autor(i):
    Recenzia: Hana Kopecká
  • Imanentné dialógy


    Autor(i):
    Recenzia: Danica Pišteková a Kristína Rypáková
  • WhatCity? Shared Cities. Trhovisko ideí


    Autor(i):
    Recenzia: Daniela Majzlanová
  • Spravodajstvo z Londýna


    Autor(i):
    Recenzia: Rastislav Udžan
  • CAMP - Centrum architektúry a mestského plánovania


    Autor(i):
    Recenzia: Ivana T. Zavillová
  • Architektúra pohyblivého obrazu - Manifesto


    Autor(i):
    Recenzia: Imro Vaško