ARCH 4/2019

Sy- alebo asymetrická

Symetriu a asymetriu – dve základné kompozičné kategórie, ktoré charakterizujú vlastnosti elementov formy – pozná každý študent architektúry a každý architekt s nimi prirodzene tvorivo pracuje.

A predsa to s architektonickou kompozíciou vôbec nie je také ľahké, ako sa na prvý pohľad zdá. Ona sa totiž dá naučiť len po určitú hranicu.

Vidieť to na študentoch architektúry, ktorí  sa s ňou zaoberajú teoreticky hneď v prvých semestroch štúdia. Aj napriek tomu, že získajú o nej základné vedomosti, nie sú ešte schopní architektonickú kompozíciu cielene vo svojich prvých projektoch uplatniť. Aby bolo architektonické dielo kompozične vyvážené, je nutné disponovať s dostatočnou dávkou estetického cítenia, vycibreným vkusom a výbornou znalosťou práce s proporciami. A to je už naozaj umenie!

Elementy foriem súčasnej  architektúry sú však podstatne rozmanitejšie. ako to bolo v minulosti. Kompozícia pracuje s množstvom prvkov i materiálov.

Stačí si pozrieť aktuálne výsledky celosvetovej architektonickej súťaže Building of the year 2019. Víťazné objekty disponujú s nesmiernym tvarovým i štrukturálnym bohatstvom od  subtílnej knižnice organických tvarov (Maya Somaiya Library, Sharda School, Sameep Padora & Associates) v Indii, ktorej podstatu tvorí oblúková tehlová škrupinová konštrukcia, cez  ďalšiu impozantnú, do morského piesku zarezanú, betónovú mušľovú štruktúru múzea umenia  (UCCA Dune Art Museum, OPEN Architecture) v Číne až po bielou čipkou obtiahnutú sklenenú výškovú hotelovú budovu (Morpheus Hotel, Zaha Hadid Architects) v Macao. Tradičné kompozičné princípy sú v týchto prípadoch nahrádzané novými kreatívnymi výtvarnými postupmi využívajúcimi štrukturálne vlastnosti materiálov a zároveň reagujúcimi na genia loci prostredia. Kompozičné inovácie obohacujúce súčasnú architektúru otvárajú nové možnosti  jej umeleckého formového tvarovania.  A dá sa to už občas vidieť aj v našich končinách...

Andrea Bacová

Stiahnuť zobrazené číslo Objednať zobrazené číslo Objednať predplatné
Pre stiahnutie zobrazeného čísla sa musíte prihlásiť
  • Záhradné vily, Bratislava-Dúbravka


    Autor(i): Peter Vavrica, Marek Lohinský, Robert Janega, Jozef Čižmár, Branislav Hantabal
    Fotografie: Ľubo Stacho, Miro Pochyba (interiér)
    Recenzia: Zuzana Tóthová
  • Glass Cube, Bratislava


    Autor(i): Kalin Cakov, Ján Obušek, Metodiy Monev, Michal Kyselica, Tomáš Fojtík
    Fotografie: Metodiy Monev
    Recenzia: Norbert Šmondrk
  • Dvojdom v lese, Plánky, Bratislava


    Autor(i): Martin Rezník, Silvia Kračúnová
    Fotografie: Tomáš Manina
    Recenzia: Michal Czafík
  • Dom V, Bratislava


    Autor(i): Katarína Príkopská, Ivan Príkopský, Tomáš Szöke
    Fotografie: Katarína Príkopská
    Recenzia: Andrea Bystrická
  • Výrobná hala s kanceláriami, Bratislava-Devínska Nová Ves


    Autor(i): Roman Žitňanský, Lukáš Kordík, Štefan Polakovič
    Fotografie: Nora a Jakub
    Recenzia: Róbert Bakyta
  • Gastro pasáž, Avion Shopping Park, Bratislava


    Autor(i): Michal Suchánek, Pavel Suchánek, Ivan Nemeth, Irakli Kakhadze
    Fotografie: BoArt - Bedrich Schreiber
    Recenzia: Michal C. Hronský
  • "Finale Grande" medzinárodnej študentskej súťaže Xella


    Autor(i):
    Recenzia: Ľubica Selcová
  • Čo je za architektonickými formami alebo o tom, ako a o čom premýšľajú svetoví a európski architekti


    Autor(i):
    Recenzia: Marian Zervan
  • "Myslet architekturu" - čili promýšlení architektury s Peterem Eisenmanem


    Autor(i):
    Recenzia: Oldřich Ševčík
  • Architektúra pohyblivého obrazu - The Negro Motorist Green Book


    Autor(i):
    Recenzia: Imro Vaško