ARCH 1-2/2019

Architektonické dedičstvo

Úcta k starším je súčasťou výchovy v každej dobrej rodine. Úcta k staršej či historickej architektúre akéhokoľvek druhu je tiež súčasťou výchovy na všetkých dobrých školách architektúry. Pri zostavovaní prvého tohtoročného ARCH-u sme sa snažili nájsť konkrétne výsledky spomínanej dobrej výchovy. A našli sme hneď niekoľko osobitých konceptov, ktoré potvrdzujú, že „obnovovať staré“ prináša vlastne niečo úplne iné ako „stavať nové“. Už samotný začiatok procesu takéhoto navrhovania si vyžaduje zaujať jednoznačný postoj, vymyslieť individuálny prístup či dokonca v niektorých prípadoch i sformulovať manifest.

S potrebnou dávkou kreativity sa dá nájsť originálna idea, ktorú pri novostavbe jednoducho nie je možné objaviť. Príkladom toho je (chirurgickou rétorikou povedané) amputovaný trup v prípade rekonštrukcie starého mlyna (Stempel & Tesar architekti) alebo obnova priestorov brnianskej sokolovne (TRANSAT architekti), ktorá dôsledne uplatňuje starý sokolský princíp syntézy fyzického a duševného rozvoja a hľadá k tomu súčasné zodpovedajúce funkcie. Aj nové interiéry Slovenskej komory architektov (Kornel Kobák) zodpovedne narábajú s „hostiteľskou“ funkcionalistickou budovou Tvarožkovej Mestskej sporiteľne, ku ktorej je návrh interiéru citlivo prispôsobený. Za pozornosť určite stojí aj rekonštrukcia budovy spoločnosti Würth, kde sa autorom (Cube Design) podarilo do interiéru vstupnej haly zakomponovať vzrastlý platan. Obnovovať staré prináša množstvo originálnych riešení podporujúcich našu vlastnú identitu a práve preto je nesporne dôležité tému architektonického dedičstva dostať ešte viac do povedomia širokej verejnosti. Príspevok Petra Vorlíka upozorňuje na viaceré myšlienkové protipóly v oblasti industriálneho dedičstva, ako aj na potrebu pestovať environmentálnu zodpovednosť, ktorá je súčasťou tohto procesu. Neuvážené zbavovanie sa „starej“ architektúry sa predsa k dobrej výchove nehodí.

Andrea Bacová

Stiahnuť zobrazené číslo Objednať zobrazené číslo Objednať predplatné
Pre stiahnutie zobrazeného čísla sa musíte prihlásiť
  • Priestory Slovenskej komory architektov, Nám. SNP 18, Bratislava


    Autor(i): Kornel Kobák
    Fotografie: Tomáš Manina
    Recenzia: Peter Daniel
  • Prestavba a nadstavba polyfunkčného objektu Würth, Pribylinská 2,Bratislava


    Autor(i): Karol Kállay, Karol Kállay ml., Branislav Bolčo, Radovan Valenta
    Fotografie: Tomáš Manina
    Recenzia: Simona Krčmáreková
  • Obnova Štadióna Sokola Brno I


    Autor(i): Petr Všetečka, Robert Václavík, Karel Menšík, Alena Všetečková / TRANSAT architekti
    Fotografie: Kateřina Rusňáková
    Recenzia: Michal Kolář
  • Rekonštrukcia a prestavba mlyna na bývanie, Stredné Čechy


    Autor(i): Stempel & Tesar architekti / Jáb Stempel, Jan Jakub Tesař
    Fotografie: Filip Šlapal
    Recenzia: Petr Volf
  • 365 banka & cafe, Žižkova 9, Bratislava


    Autor(i): Totalstudio / Aleš Šedivec, Tomáš Tokarčík, Michal Kontšek
    Fotografie: Eva Benková
    Recenzia: Monika Bočková
  • Industriální dědičství mezi demolicí a módou


    Autor(i):
    Recenzia: Petr Vorlík
  • NKP Jurkovičova Tepláreň, Bratislava


    Autor(i): Martin Paško, Zuzana Zacharová, Matúš Podskalický, Eva Belláková, Martina Michalková, Alexandra Havranová
  • Rozšírenie Slovenského národného archívu v Bratislave


    Autor(i): Nikola Beim
  • Kniha o konštantných hodnotách (VALENA, Tomáš. Vztahy. O vazbě k místu v architektuře)


    Autor(i):
    Recenzia: Robert Špaček
  • Príbeh železa - od nepochopenej historickej kapitoly k industriálnemu dedičstvu (BELLÁKOVÁ, Eva. Architektúra historických železiarní)


    Autor(i):
    Recenzia: Katarína Haberlandová
  • Výročné ceny SAS za rok 2018


    Autor(i):
    Recenzia: Hana Kopecká
  • DAAF 2018 - Dni architektúry a filmu


    Autor(i):
    Recenzia: Andrej Olah
  • Ladislav Bielik v prestížnom výstavnom priestore MaMo


    Autor(i):
  • O architektúre (?), politike a dobe


    Autor(i):
    Recenzia: Ivana T. Zavillová
  • Architektúra pohyblivého obrazu - pavúky a čiernobiele krajiny


    Autor(i):
    Recenzia: Imro Vaško