ARCH 9/2019

Sila konceptu

Diskusie o koncepte v architektúre vedú k nespočetnému množstvu úvah o jeho podstate. Nech už je to akokoľvek, táto téma má v sebe náboj vzrušujúceho napätia, tajomstva a niečoho, čo sa hneď tak jednoducho nedá ani opísať. Čo je to vlastne koncept? Je častou otázkou aj študentov architektúry. Náčrt myšlienky, konštrukt idey alebo ideový rámec, či jednoducho niečo navyše, čo robí architektúru krásnou, tajuplnou a zmysluplnou. Je to vnútorný rozmer architektonického diela, ktorý odzrkadľuje jeho racionálne i iracionálne vlastnosti vytvorené a postupne vystavané v procese tvorby, v procese premýšľania o architektúre. Čím hlbší je myšlienkový základ, tým silnejšie sa vo svojom výsledku može koncept prejaviť. Architektúra predsa začína v hlave, rodí sa v myšlienkach, o ktorých je vhodné diskutovať. Diskusia je výborným nástrojom tvorby, pomocou ktorého sa stáva kreatívnou tímovou disciplínou. V diskusii vzniklo veľa dobrých konceptov, ktoré sa potom architektúrou prepletali ako červená niť. Dobrý koncept by mal byť rezistentný na okolité vplyvy, mal by odolať deformáciám, ktoré mu v každej chvíli hrozia.

Diela architektov/konceptualistov Rema Koolhaasa, Petra Eisenmana, Bernarda Tschumiho, Elizabet Diller a Ricarda Scofidia i Zahy Hadid narábajú v koncepčnej fáze s formou čisto výtvarne, iracionálne, emotívne. Až potom prichádzajú na rad otázky funkcie či konštrukcie. A tak, paradoxne, na iracionálne dobrom základe môže vzniknúť racionálne fungujúca kvalitná architektúra. Iracionálny, emotívny a abstraktný rozmer architektonického konceptu je kyprou pôdou, predpokladom toho, aby vzniklo pevné konceptuálne jadro architektúry. Jeho pevnosť skúšaná v ďalších fázach tvorby a nakoniec i realizácie závisí od kvality základu, na ktorom je koncept vystavaný. Je veľa príkladov architektúry, ktorá rezonuje hlbokým vnútorným rozmerom. Je čitateľný v jej pôsobení a tušený v súvislostiach... a predovšetkým v emóciách, ktoré v nás vytvára. A architektúra emócie určite potrebuje.

Andrea Bacová

Stiahnuť zobrazené číslo Objednať zobrazené číslo Objednať predplatné
Pre stiahnutie zobrazeného čísla sa musíte prihlásiť
  • Vila E, Bratislava


    Autor(i): Martin Kusý, Pavol Paňák, Jana Paňáková
    Fotografie: Tomáš Manina
    Recenzia: Monika Bočková
  • Obnova vojnového cintorína z 1. svetovej vojny, Banská Bystrica-Majer, 1. etapa


    Autor(i): Benjamín Brádňanský, Vít Halada, Maroš Greš
    Fotografie: Ján Kekeli
    Recenzia: Jakub Kopec
  • Obnova pamätníka Tomáša Baťu, Zlín


    Autor(i): Petr Všetećka
    Fotografie: BoysPlayNice
    Recenzia: Marian Zervan, Monika Mitášová
  • Lesná sauna, Spisský Hrhov


    Autor(i): Anna Cséfalvay, Marianna Maczová, Veronika Michalíková, Danica Pišteková
    Fotografie: Daniel Goliáš
    Recenzia: Matúš Antolík
  • Administratívna budova ABW, Kráľová pri Senci


    Autor(i): René Baranyai, Borislav Benedek
    Fotografie: Welinna
    Recenzia: Elena Alexy
  • Rekonštrukcia a prestavba administratívnej budovy Obchodnej a priemyselnej komory, Bratislava


    Autor(i): Juraj Almássy, Peter Bouda, Richard Čečetka, Ivan Masár, Ondrej Strýček
    Fotografie: archív AMW C&S, a.s.
    Recenzia: Peter Vodrážka
  • Kultúrno-duchovné centrum s ústredným sakrálnym priestorom, Trnavské mýto, Bratislava


    Autor(i): Mária Trnková
  • Dom odborov - Istropolis


    Autor(i): Ateliér Halada/Brádňanský
  • Za Ferdinandom Milučkým (1929 - 2019)


    Autor(i):
    Recenzia: Matúš Dulla
  • 4 živly - filmový festival


    Autor(i):
    Recenzia: Renata Rehorovská
  • Spravodajstvo z Prahy


    Autor(i):
    Recenzia: Ivana T. Zavillová
  • Architektúra pohyblivého obrazu - Pavarotti a Leví kráľ


    Autor(i):
    Recenzia: Imro Vaško