ARCH 10/2020

Verejne prístupná

„Pri zostavovaní tohto čísla ARCH-u sme, bohužiaľ, na Slovensku nenašli žiadnu aktuálnu verejne financovanú verejnú architektúru, ktorú by sme vám mohli predstaviť. ... Stavieb verejných je skutočne u nás ako šafranu. Je to jednoducho fakt – odraz skutočnosti takej, aká je. Neobjavili sme žiadnu novú školu, nemocnicu, športovisko, dom sociálnej starostlivosti. Možno nabudúce... “ Takto začínal úvodník v ARCH 11/2012. Posunuli sme sa o osem rokov neskôr. Zmenilo sa niečo? Je to „nabudúce“ spred ôsmich rokov optimistickejšie? Ani veľmi nie. Ak si prezriete ARCH za tých ostatných 8 rokov, nájdete medzi slovenskými realizáciami architektúru financovanú z verejných zdrojov len veľmi zriedka. Pribudli však súťaže z tohto segmentu, tých je podstatne viac, horšie je to už s ich financovaním. Odmeny súťažiacim nepokrývajú ani réžiu a súťažiť u nás znamená predávať nápady pod cenu. Architekti, ktorí súťažia, si zaslúžia podstatne viac. Domy, ktoré predstavuje aktuálny ARCH, majú síce verejný charakter – sú prístupné verejnosti vcelku alebo aspoň vo vybranej časti –, ani jeden však nie je financovaný z verejných zdrojov. Z takých by sme asi žiadny ARCH v súčasnosti nezostavili. A pritom je takýto druh architektúry mimoriadne dôležitý. Verejné stavby vždy štrukturalizovali a stále štrukturalizujú mesto, vidiek i krajinu, často sú dôležitými symbolmi či významovými dominantami. Jednoducho, patria k dobre fungujúcim mestám či sídlam, prispievajú k ich funkčno-priestorovej diverzite a v konečnom dôsledku obohacujú a udržujú funkčnú rovnováhu v obytných  štruktúrach, ktoré sa stále v mnohých častiach prudko rozrastajú. V porovnaní s rezidenčnou architektúrou majú však podstatne väčšie možnosti na kreatívny objemový koncept, ale aj väčšiu zodpovednosť ako s touto možnosťou v konkrétnej  priestorovej situácii narábať.

Aktuálny ARCH prináša bohato namiešané rôznorodé typologické druhy verejnosti prístupných, z veľkej miery však  privátne financovaných stavieb, ktoré zrkadlia výsledok spoločného úsilia rozumných investorov a kreatívnych architektov.

Andrea Bacová 

Stiahnuť zobrazené číslo Objednať zobrazené číslo Objednať predplatné
Pre stiahnutie zobrazeného čísla sa musíte prihlásiť
  • Vinárstvo Lahofer, Dobšice


    Autor(i): Chybik+Kristof Associated Architects
    Fotografie: Laurian Ghinitoiu, Alex shoots Buildings
    Recenzia: Petr Dýr
  • Bachledka - vrcholová vybavenosť, Ždiar-Bachledova dolina


    Autor(i): Matej Grébert, Roman Janata, Miroslava Gašparová, Juraj Benetin
    Fotografie: BoysPlayNice
    Recenzia: Tomáš Bujna
  • Stein2 - Spilka, Bratislava


    Autor(i): Juraj Almássy, Peter Bouda, Richard Čečetka, Ivan Masár
    Fotografie: Štefan Cipár, Martin Matula
    Recenzia: Peter Vodrážka
  • Obnova interiéru kostola Nanebovzatia Panny Márie, Pezinok


    Autor(i): Miroslav Tomík, Ľuba Jesenaiová
    Fotografie: Matúš Lago
    Recenzia: Pavol Pauliny
  • Archív vín Karpatská perla, Šenkvice


    Autor(i): Andrej Marcinka
    Fotografie: Ladislav Šebo
    Recenzia: Matúš Dulla
  • Polyfunkčný dom, Bratislava


    Autor(i): Martin II. Kusý, Pavol Paňák, Martin III. Kusý
    Fotografie: Tomáš Manina
    Recenzia: Monika Mitášová
  • Areál muničných skladov - úprava objektu hájovne, Bratislava - Krasňany


    Autor(i): OFFICE architekti, Atelier DIVO
  • Revitalizácia areálu Materiálovotechnologickej fakulty STU v Trnave


    Autor(i): Edita Vráblová, Branislav Puškár, Michal Czafík
  • Revitalizácia budovy a areálu bývalého gymnázia Mateja Bela, Zvolen


    Autor(i):
    Recenzia: Radek Kolařík
  • DAAD a DAAF 2020 / Dni architektúry a dizajnu a Dni architektúry a filmu 2020


    Autor(i):
    Recenzia: Elena Alexy
  • Kaštieľ v Moravancoh žije opäť umením


    Autor(i):
    Recenzia: Renata Rehorovská
  • Július Jakoby - Retrospektíva (Liška, Daniel (ed.). Jakoby. Retrospektíva)


    Autor(i):
    Recenzia: Ján Krcho
  • Spravodajstvo z Prahy


    Autor(i):
    Recenzia: Ivana T. Zavillová
  • Architektúra pohyblivého obrazu - šarlatáni a démoni


    Autor(i):
    Recenzia: Imro Vaško