ARCH 7-8/2019

Farebná architektúra

Farbu v architektúre treba brať vážne. Patrí do množiny hlavných vyjadrovacích i zobrazovacích prostriedkov architektúry. Dokáže ovplyvniť jej pôsobenie, náladu, atmosféru, mierku. Zvýrazňuje alebo potláča textúru. Podporuje kompozičné princípy. Plní orientačné funkcie. Má vplyv na obraz mesta, vytvára jeho charakteristické farebné vizuálne znaky. V tomto momente sa vám môžu v mysli vynoriť farebné obrazy miest, ktoré ste navštívili. Od pestrofarebných domov talianskych ostrovov Murana a Burana či bielo-modrej siluety gréckeho Santorini cez  pôvabné severské bordovo-biele drevené domy až po modernú súčasnú architektúru, ktorá s farbami narába vo všeobecnosti opatrnejšie. Ešte stále prevláda mainstremový názor, že najlepšia je sivá vo všetkých početných odtieňoch. V kombinácii s bielou, čiernou, prípadne striebornou ide o osvedčený spôsob, ktorý vygeneroval mnohé kvalitné riešenia. Samozrejme, nič proti! Aj takto sa to dá. Na druhej strane je možné ísť aj inou, menej konvenčnou cestou a s farbou ako naozaj koncepčným prostriedkom pracovať podstatne viac. Na jej dôležitosť upozorňoval aj Le Corbusier: „Farba v architektúre je tak silný prostriedok ako pôdorys alebo rez.  Alebo ešte lepšie: farebnosť je samostatnou súčasťou pôdorysu a rezu,“ tvrdil. Ak načrieme do histórie modernej architektúry 20. storočia, tak vynikajúcim a nasledovaniahodným  príkladom koncepčného narábania s farebnosťou je dielo Luisa Barragána (1902 – 1988), v poradí druhého laureáta Pritzkerovej ceny  (1980). Jeho dom Casa Luis Barragán (1948) bol zaradený do svetového dedičstva UNESCO. Napriek tomu, že bol ovplyvnený Le Corbusierom, nebol jednoznačným modernistom. Hľadal kontext s prírodou a jeho originálne estetické chápanie architektúry, práca s farbami, kontrastnými textúrami a prírodnými materiálmi ho priviedli k vlastnému štýlu. Aj my sme v letnom dvojčísle ARCH-u mapovali aktuálne architektonické prírastky, ktoré farbu neopomínajú a snažia sa priniesť originálne riešenia.

Andrea Bacová

Stiahnuť zobrazené číslo Objednať zobrazené číslo Objednať predplatné
Pre stiahnutie zobrazeného čísla sa musíte prihlásiť
  • Bytový dom, Na vrátkach, Bratislava-Dúbravka


    Autor(i): Tomáš Šebo, Igor Lichý, Imro Vaško, Aleš Hradecký, Branislav Groch, Emanuel Zatlukaj, Adam Galvánek
    Fotografie: Ľubo a Monika Stacho
    Recenzia: Vladimír Šimkovič
  • Rekonštrukcia multifunkčnej sály pod kostolom Dona Bosca, Bratislava - Trnávka


    Autor(i): Borislav Benedek, Michal Lang
    Fotografie: Welinna
    Recenzia: Nora Vranová
  • Rekonštrukcia a modernizácia Domu smútku, Dunajská Streda


    Autor(i): Pavol Holík, Ján Hobrľa
    Fotografie: Tomáš Manina
    Recenzia: Simona Krčmáreková
  • Prístavba k domu, Čachtice


    Autor(i): Pavol Paňák
    Fotografie: Tomáš Manina
    Recenzia: Monika Mitášová
  • Rezidencia Na varte, Bratislava - Koliba


    Autor(i): Michaela Hantabalová, Juraj Hantabal
    Fotografie: Juraj Hantabal
    Recenzia: Ľuba Selcová
  • Obnova Strednej priemyselnej školy stavebnej Emila Belluša, Trenčín-Zlatovce


    Autor(i): Michal Lešinský, Mário Pečit
    Fotografie: Michal Lešinský
    Recenzia: Adam Kubica
  • Cena ARCH 2019 - nominácie


    Autor(i):
  • DAAD po desiaty raz


    Autor(i):
    Recenzia: Hana Kopecká
  • CITY FÓRUM 2019 - Ako urobiť dobré mesto


    Autor(i):
    Recenzia: Hana Kopecká
  • Spravodajstvo z Prahy


    Autor(i):
    Recenzia: Ivana T. Zavillová
  • Projekt POHODA


    Autor(i):
    Recenzia: Imro Vaško
  • Architektúra pohyblivého obrazu - Kubrickov Londýn, Heatherwickove mosty a Boylov Yesterday


    Autor(i):
    Recenzia: Imro Vaško
  • Bytový dom Nová Trnávka, Bratislava


    Autor(i): Juraj Koneval, Katarína Maníková, Martin Kubica
    Fotografie: Juraj Koneval
    Recenzia: Zuzana Tóthová