ARCH 6/2019

Mileniáloví architekti

Keď som začala pripravovať toto číslo ARCH-u, zavolala som Tomášovi Žáčekovi. Dávno som s ním nehovorila a bola som zvedavá, čo má nové. Ich Ecocapsulu sme publikovali pred pár rokmi už ako vydarený prototyp, pripravený pre výrobu. A vraj sa s ním práve chystá na výstavu dizajnu do New Yorku, oznámil mi. A rád o tom do tohto ARCH-u napíše. Tomáš je typický architekt patriaci ku generácii mileniálov. Tvoria ju dnešní tridsiatnici-štyridsiatnici. Mladé architektky a architekti, ktorí už majú pracovne niečo za sebou. Mnohí prax v zahraničných, ale i domácich ateliéroch, iní zase svoju vlastnú cestu – tvorbu v menších ateliérových zoskupeniach či úplne samostatne. Podstatou a výnimočnosťou tejto generácie je, že vyrastali (na rozdiel od ich rodičov) v liberálnom prostredí a ich život zasiahli a ovplyvnili v celom rozsahu digitálne technológie. Ako prví s nimi vyrastali a ako prví s nimi vstúpili do profesionálneho života. To platí aj pre oblasť architektúry. Mileniáloví architekti sú digitálni, technologickí, parametrickí. Kedže už zopár rokov túto generáciu sledujem – a priznám sa, celkom zámerne –, musím povedať, že prináša predsa len iný pohľad na súčasnú architektúru. Vplyv zahraničia (aktuálne holandskej a belgickej školy) je v mnohých prípadoch čitateľný. V ostatnom čase sa objavujú nekonvenčné grafické spôsoby, ktoré využívajú sviežu komiksovú grafiku. Projekty vytvárajú vizualizované príbehy a obrazy reálneho života. Videoprojekcie simulujúce realitu ju dokážu spätne korigovať a upravovať podľa požiadaviek.  Možností je podstatne viac. Vrátim sa však k slovenským mileniálom. Niekoľko aktuálnych realizácií a projektov prináša júnový ARCH. Zrkadlí ich tvorbu, ktorá odráža zároveň aj mileniálovú klientelu, pre ktorú mladí architekti pracujú. Architektúra s prívlastkom úprimná, autentická, normálna, primeraná, ohľaduplná – taká, ktorá sa stáva prirodzenou súčasťou života, bez toho, aby nejako zvlášť na seba upozorňovala. A práve tým je výnimočná.

Andrea Bacová

Stiahnuť zobrazené číslo Objednať zobrazené číslo Objednať predplatné
Pre stiahnutie zobrazeného čísla sa musíte prihlásiť
  • Rodinný dom, Kráľová pri Senci


    Autor(i): Tomáš Krištek, Ondrej Kurek, Laura Krištek Pastoreková
    Fotografie: Tomáš Krištek
    Recenzia: Róbert Bakyta
  • Mladá rodinná usadlosť, Budmerice


    Autor(i):
    Fotografie: Katarína Príkopská
    Recenzia: Andrea Bystrická
  • Rozšírenie usadlosti Felderhof, Villandro, Taliansko


    Autor(i): Pavol Mikolajčák
    Fotografie: Oskar Da Riz
    Recenzia: Anna Ettlin, Martina Hunglinger
  • Oyshi, Trenčín


    Autor(i): Tomáš Krištek, Ondrej Kurek, Laura Krištek Pastoreková
    Fotografie: Lousy Auber
    Recenzia: Monika Bočková
  • Centrum architekta L. E. Hudeca, Banská Bystrica


    Autor(i): Rastislav Udžan
    Fotografie: Ján Pavúr, Rastislav Udžan
    Recenzia: Štefan Moravčík
  • Interiér bytu, Bratislava


    Autor(i): Roman Žitňanský
    Fotografie: Roman Žitňanský, Nora a Jakub
    Recenzia: Peter Daniel
  • Holandská architektúra


    Autor(i):
    Recenzia: Nikola Beim
  • Rozšírenie Mestského úradu, Senec


    Autor(i): Richard Kilo, Matej Honč
  • Bytový dom, Nitra


    Autor(i): Tomáš Žáček, Soňa Pohlová, Andrej Olah, Filip Marčák
  • Novostavba rodinného domu, Bratislava-Záhorská Bystrica


    Autor(i): Michal Tartaľ, Jana Tartaľová
  • Dom so zelenou strechou, Parndorf, Rakúsko


    Autor(i): Rado Buzinkay, Andrej Ferenčík, Martin Machala
  • Vila, Tulum, Mexiko


    Autor(i): Andrej Šabo, Samuel Zeman
  • Ecocapsule v New Yorku


    Autor(i):
    Recenzia: Tomáš Žáček
  • Poetický zážitok z dobrej architektúry (STEMPEL, J., TESAŘ, J. J., JASABSKÝ, L. Rodinné domy. Praha: Kant 2018)


    Autor(i):
    Recenzia: Andrea Bacová
  • Designér a architekt Adolf Loos...


    Autor(i):
    Recenzia: Oldřich Ševčík
  • Fasáda roka 2019 - súťaž s tradíciou a dobrým menom


    Autor(i):
    Recenzia: Andrea Bacová
  • 1. máj v Novej Cvernovke


    Autor(i):
    Recenzia: Renata Rehorovská
  • Spravodajstvo z Prahy


    Autor(i):
    Recenzia: Ivana T. Zavillová
  • Architektúra pohyblivého obrazu - pravda o vraždiacich robotoch


    Autor(i):
    Recenzia: Imro Vaško