ARCH 12/2020

Architektúra 2020

Koniec roka 2020 nás inšpiroval k pohľadu naspäť, na začiatok 21. storočia. Dvadsať rokov nového milénia ubehlo naozaj veľmi rýchlo a možno aj preto sa zdá, že je ešte priskoro hodnotiť a bilancovať ich. Napriek tomu je možné zaznamenať podstatné momenty či udalosti slovenskej architektonickej scény, ktoré zrkadlia výnimočnejšie počiny, odhaľujú nové témy, ale i upozorňujú na pretrvávajúce negatívne tendencie. Úvodná diskusia je toho dôkazom. K nej sa pridali aj niektorí členovia našej redakčnej rady a napísali nám, ako vidia tých ostatných 20 rokov. Ich úprimné osobné názory si veľmi cením, pretože sú autentické a veľmi spontánne odhaľujú jednotlivé zrnká pravdy. „Architektúra ako kultúrny fenomén je u nás na okraji pozornosti akejkoľvek politickej garnitúry,“ tvrdí architekt Pavol Paňák. Ján Krcho upozorňuje na to, že sme „rezignovali na snahy osemdesiatych rokov vytvoriť kvalitnejšie bývanie pre široké masy.“ Andrej Oláh sa pripája konštatovaním, že „verejný sektor akoby úplne rezignoval na navrhovanie významnejších verejných stavieb.“ Mňa osobne trápi všeobecný vkus verejnosti, ktorý sa momentálne odráža v rozbujnenom bungalovovom šialenstve na okraji našich miest. Tento typ rodinného domu prezentujú i verejné médiá ako vysnívané bývanie a prispievajú tak k legitimizovaniu tohto javu. Príklady výborných realizácií individuálne projektovaných slovenských rodinných domov, ako aj kvalitnej architektúry iného druhu naše verejné médiá  širokej verejnosti prezentujú len veľmi zriedka. Kvalitná architektúra, tá, ktorá bola za ostatných dvadsať rokov v ARCH-u nielen publikovaná, ale aj ocenená, sa do širšieho verejne prístupného mediálneho priestoru dostala len minimálne. A to je tiež jeden z problémov, ktoré sa za ostatných dvadsať rokov nepodarilo výrazne posunúť dopredu. Všeobecný vkus je potrebné neustále kultivovať tak, aby gýč  ustúpil do pozadia a aby priemer dosiahol atribút solídnej architektúry a nielen stavebnej produkcie pokleslých štýlov. To by som si želala na konci tohto zvláštneho roka.

Okrem toho všetkým našim priaznivcom, čitateľom a kolegom želá redakcia ARCH pokojné Vianoce, zdravý a úspešný Nový rok 2021!

Andrea Bacová

Stiahnuť zobrazené číslo Objednať zobrazené číslo Objednať predplatné
Pre stiahnutie zobrazeného čísla sa musíte prihlásiť
  • The Corner - polyfunkčný dom, Bratislava


    Autor(i): Martin II. Kusý, Pavol Paňák, Mária Michalič Kusá
    Fotografie: Tomáš Manina
    Recenzia: Matúš Dulla
  • Bytový dom, Račianska ulica, Bratislava


    Autor(i): Štefan Polakovič, Lukáš Kordík, Matej Honč, Barbara Šranková-Borščová
    Fotografie: archív autorov
    Recenzia: Monika Bočková
  • Obnova r. k. kostola Panny Márie Snežnej na Kalvárii v Bratislave


    Autor(i): Tomáš Bujna, Matúš Gibala
    Fotografie: Alan Hyža
    Recenzia: Pavol Pauliny
  • Kostol bl. Reštitúty, Brno - Lesná


    Autor(i): Marek Jan Štěpán
    Fotografie: BoysPlayNice
    Recenzia: Jan Mléčka
  • Vyhliadková veža, Devínska Kobyla, Bratislava


    Autor(i): Tomáš Šebo, Igor Lichý, Aleš Hradecký, Emanuel Zatlukaj, Imrich Vaško, Branislav Groch, Denisa Pavkovček Šťastná
    Fotografie: Tomáš Manina
    Recenzia: Rudolf Látečka
  • [1:1] Workshop 2020, Kaštieľ Moravany nad Váhom


    Autor(i): kolektív autorov
    Fotografie: Katarína Janíčková
    Recenzia: Zuzana Duchová
  • Návrh zastavení Krížovej cesty - bratislavská Kalvária


    Autor(i): Michaela Hantabalová, Juraj Hantabal
  • Obnova kúpeľov Grössling


    Autor(i):
  • Architektúra 2020


    Autor(i):
    Recenzia: Pavol Paňák, Ján Krcho, Tomáš Bujna, Samuel Netočný, Andrej Olah, Roman Žitňanský
  • Ceny Spolku architektov Slovenska 2020


    Autor(i):
  • Mesiac fotografie


    Autor(i):
    Recenzia: Renata Rehorovská
  • Estetika udržateľnej architektúry - o výstave a knihe


    Autor(i):
    Recenzia: Tatiana Pifková
  • DAAD/DAAF 2020


    Autor(i):
    Recenzia: Andrej Olah
  • Spravodajstvo z Prahy


    Autor(i):
    Recenzia: Ivana T. Zavillová
  • Architektúra pohyblivého obrazu - drony a ikony 2


    Autor(i):
    Recenzia: Imro Vaško